Konfettieső az olajfolton

Jung Zs.

Nem szép dolog plagizálni, akkor sem, ha önmagunktól tesszük, de ez az olimpiai logo minőségében kísértetiesen hasonlít a vizes VB kabalájára, így hát jöjjön itt egy korábbi bejegyzés átirata – építő szándékkal!

Álláspont: Ha a mainstream rosszat akart írni, rosszat fog. De nem kellene egy félig jó tipográfiailag értelmezhetetlen logoval feladni nekik a magas labdát. Mi magyarok nem engedhetjük meg magunknak, hogy csak közepesek legyünk – pláne nem, hogy rosszak. Nekünk jónak kell lenni, és még akkor sem fognak jót írni rólunk. (Ulfkotte óta tudjuk ezt mindannyian.) Ha ez, teszem azt a németek olimpiai logoja lenne, valószínűleg az „érdekes” jelzővel illetné a globális kommunikáció. De ez nem a németek logoja, hanem a miénk, - ezért aztán nem tolhatunk a világ arcába egy „olajfolt a pocsolyában” kompozíciót.

In medias res: Utána nézett már valaha is valaki, hogy kik ülnek a különböző kreatív ügynökségeknél, ahol a „kormányzati” megrendeléseket szállítják? Miért ennyire ötlettelen, olykor bántóan csúfos? Mert ha nem, akkor épp ideje lenne! Lassan kezdek egyfajta intellektuális szabotázst sejteni …

Vagy valóban ennyire nehéz volna megtalálni azt a csapatot, aki érti és érzi a vizuális kommunikáció erejét és fontosságát? Akiknek szívügyük, hogy „felülírjuk” a globális hatalmi mainstream ránk nézve csöppet sem kedvező – inkább kedvezőtlen sztereotípiáit, amelyeket el akarnak hitetni rólunk?

A kelet-európai országokat a szocialista blokk kialakításával megcímkézték, és kérdés, hogy valaha is lesz-e mód ezektől a kedvezőtlen címkéktől megszabadulni. Valahogy úgy fest, hogy a szegényebb országokról automatikusan feltételezzük, hogy ők nem csak szegényebbek, de butábbak is, és mára szinte elfogadott narratíva lett az is, hogy butaságuktól fogva jutott osztályrészül nekik az a történelmi múlt amit XX. századnak szokás nevezni.

A design a vizuális kommunikáció egy olyan eszköze, amivel épp ebből a butaság skatulyából lehetne kitörni! A design ugyanis feltételez kreatív, innovatív ötleteket, precíz mérnöki munkát. És ahol mindez együtt van, ott kevésbé van jelen a butaság.

Ezért lenne hát annyira fontos, hogy azokon a platformokon, ahol jó eséllyel van alkalmunk arra, hogy felülírjuk a mainstrem által rólunk kreált kedvezőtlen képét odafigyeléssel, ésszel és ötletekkel tegyük meg! De ezt nem lehet felületesen végezni. Itt nem lehet középszerű amatőrökkel szövetséget kötni, mint ahogy olyanokkal sem, akik látszatra ugyanazt a szekeret tolják, csak éppen valójából ellenkező irányba.

A logot nem elemezgetném. Konfetti eső az olajfolton – ami elsőre eszembe jutott. Nem is ironizálnék rajta, attól nagyobb szomorúságot okoz… Pláne, hogy ennek az esetleges akárminek a létrehozására állítólag egy tíz fős alkotó teamre volt szükség. Igen, valóban elértük a minőségtelenség társadalmát, ahol a semmihez nem értő, de magukat kreatívnak ambicionáltak ügynökségekbe tömörülnek és design címén telehányják a világot effajta vizuális környezetszennyezéssel. A „nemtudás” bizonyítéka a jó ízlés, a design és a tipográfiai szempontok teljes hiánya, produktuma pedig az a valami, amit ma a Budapesti olimpiai logonak hívnak.

Már csak abban bízhatunk, hogy a vizes VB mintáját követve önkritikát gyakorolnak a döntéshozók, és belátják: többről van itt szó, mint egy szakmailag megbukott terv elfogadásáról. Itt az ország megítéléséről, kommunikálásáról, a világban rólunk megfogalmazott képről van szó!

Innen kívánok képességet és erőt a bölcs belátáshoz, - és ha ez sikerült- , akkor annak az alkotónak a megtalálásához, aki méltó módon képes a vizualitás nyelvén megfogalmazni mindazt, amit egy világverseny logójával magunkról üzenni akarunk.

http://nkf.blogstar.hu/./pages/nkf/contents/blog/26572/pics/lead_800x600.jpg
Budapesti Olimpia,építő kritika,vélemény
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?