A puli

Jung Zs.

Vicces kedvében van a sporttárca, úgy látszik minden hétre tartogatnak valami „féligjót” országimázs címén. Múlt csütörtökön a 2016-os Riói Olimpia magyar résztvevőinek melegítője, most meg ez „puli”.

Álláspont: Ha a mainstream rosszat akart írni, rosszat fog. De nem kellene egy félig jó kabalával feladni nekik a magas labdát. Mi magyarok nem engedhetjük meg magunknak, hogy csak közepesek legyünk. Nekünk jobbnak kell lenni, és még akkor sem fognak jót írni rólunk. Tudjuk ezt mindannyian. Ha ez teszem azt a németek világbajnokságának kabalafigurája lenne, mindenféle cuki jelzőt aggatna rá (legyen az bármily groteszk is) a globális kommunikáció. De ez nem a németek kabalája, hanem a miénk, - ezért aztán nem tolhatunk a világ arcába egy furcsácska állatot. Egy félig jó kabalát!

fotó: MOB

In medias res: Utána nézett már valaha is valaki, hogy kik ülnek a különböző kreatív ügynökségeknél, ahol a „kormányzati” kreatívokat gyártják? Miért ennyire ötlettelen, olykor bántóan csúfos? Mert ha nem, akkor épp ideje lenne! Lassan kezdek egyfajta intellektuális szabotázst sejteni – ami korántsem lenne meglepő, láttunk már ilyesmit nem is olyan régen pl. a Petőfi TV híradója mögött.

Valóban ennyire nehéz volna megtalálni azt a csapatot, aki érti és érzi a vizuális kommunikáció erejét és fontosságát? Akiknek szívügyük, hogy „felülírjuk” a globális hatalmi mainstream ránk nézve csöppet sem kedvező – inkább kedvezőtlen sztereotípiáit, amelyeket mindenáron el akarnak hitetni rólunk? A kelet-európai országokat a szocialista blokk kialakításával megcímkézték, és kérdés, hogy valaha is lesz-e mód ezektől a kedvezőtlen címkéktől megszabadulni. Valahogy úgy fest, hogy a szegényebb országokról automatikusan feltételezzük, hogy ők nem csak szegényebbek, de butábbak is, és mára szinte elfogadott narratíva lett az is, hogy butagásuktól fogva jutott osztályrészül nekik az a történelmi múlt amit XX. századnak szokás nevezni.

A design a vizuális kommunikáció egy olyan eszköze, amivel épp ebből a butaság skatulyából lehetne kitörni! A design ugyanis feltételez kreatív, innovatív ötleteket, percíz mérnöki munkát. És ahol mindez együtt van, ott kevésbé van jelen a butaság.

Ezért lenne hát annyira fontos, hogy azokon a platformokon, ahol jó eséllyel van alkalmunk arra, hogy felülírjuk a mainstrem által rólunk kreált hazug és kedvezőtlen képét odafigyeléssel, ésszel és ötletekkel tegyük meg! De ezt nem lehet felületesen végezni. Itt nem érvényesülhet az egyet balra – egyet jobbra. Itt nem lehet olyanokkal szövetséget kötni, akik látszatra ugyanazt a szekeret tolják, csak éppen valójából ellenkező irányba!

A „puli”-t nem elemezgetném. Egy közepes műveltséggel bíró ember ránéz, és érti, hogy kb. annyit tudtak a tervezők, hogy a japán rajzfilmek analógiájára lehet „cukit” alkotni – és ennek egyik ismérve az arc méretéhez képest ránk tekintő hatalmas szempár Megvan ennek is a maga pszichológiája, az emberi ösztönből fakad. A csecsemők hatalmas szemére asszociálnak ezek a tekintetek, amik ösztönösen is kiváltják belőlünk az együttérzés, szimpátia, kedvesség védelmezés ösztönét. Így játszik kulcsfontosságú szerepet a „cukiság faktor” a túlélésben. De ez az arc, fej, aránytalanra és élettelenre sikeredett – legalább is ami a kabala „háromdimenziós” megvalósítását illeti. Kár.

Már csak abban bízhatunk, hogy pusztán az életnagyságú modell ilyen olcsó kivitelű és visszatetsző, illetve az esemény vizuális megjelenése, minősége és hivatalos intrója alkalmas lesz arra, hogy felülírja ezt a bakit!

http://nkf.blogstar.hu/./pages/nkf/contents/blog/19723/pics/lead_800x600.jpg
design,építő kritika,országimázs,sport,Ufo Ulfkotte,vélemény
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Kapcsolódó blogbejegyzések

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?